Vårt politiska program

Hälften av alla resor under 5 km ska ske på cykel

Sverige har moderniserats – utan att trafikpolitiken har hängt med. Europeiska städer och länder tar ledningen i införandet av den europeiska cykeldeklarationen och går då före i byggandet av ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara samhällen. I Sverige har ingen statlig utredning av cykelpolitiken (SOU) har gjorts sedan 2012. Sedan Svenska Cykelstäder skapades har våra kommuner och regioner tagit täten på resan mot en hållbar och hälsofrämjande framtid. Vår gemensamma vision är att hälften av alla resor under 5 km ska ske på cykel. För att realisera visionen om livskraftiga svenska städer och regioner behöver vi:

  1. Styrning
  2. Investeringar
  3. Kunskap
  4. Föredömen
  •  

1. Vi vill styra mot ett hållbart och hälsofrämjande Sverige

Sverige har potential att styra mot världens cykelvänligaste land med hälsosamma, gröna och trygga städer. 87 % av vår befolkning bor i tätorter, samtidigt som nära 6 av 10 resor kan göras på under 15 minuter med gång- eller cykel. Ändå rör sig barn allt mindre och mår allt sämre och krisberedskapen drabbas. Sverige ska komma ikapp de europeiska länder och städer som ligger i framkant med städer som är trygga för svenska barn att växa upp i. 

2. Vi vill se investeringar som gynnar hela samhället

För varje cyklad kilometer tjänar samhället 1,40 kronor, i stärkt folkhälsa och sänkta sjukvårdskostnader. Cykelinfrastruktur kan generera vinster på upp till nio kronor för varje investerad krona och bidrar till sänkta utsläpp, bättre folkhälsa och framkomlighet i våra städer. Därutöver bidrar cyklister med ett positivt netto till lokalhandelnstäder, staten och skattebetalaren tjänar på varje cykelresa. För att nå cyklingens fulla potential behöver statens medel investeras i att höja standarden.

3. Vi behöver höja kunskapsnivån

Cykling spänner över flera samhällsnivåer, myndigheter och forskningsfält. Trafiksäkerhet, ingenjörskompetens och innovation är kunskaper som behövs – men även barnen behöver få möjlighet att lära sig säker cykling. För att öka cyklingen i samhället behövs ett kunskapslyft över flera sektorer.

4. Vi går före och visar vägen mot svenska cykelstäder

Svenska städer och regioner har allt att tjäna på att bli cykelvänliga. Att skapa säkra gatumiljöer med rum för cykling innebär också att frigöra plats för barns rörelse, växtlighet och gatuliv. Skulle hela Europa dessutom cykla lika ofta som i Danmark skulle Europas utsläpp kunna minska med 25 %. Våra cykelstäder och regioner arbetar aktivt med att öka cykelandelen av resorna.

Foto: Mostphotos