Hur kan cykling bidra till en grön omstart efter coronakrisen? Se webbinariet i efterhand

svenskacykelstader Nyheter

Hur kan cykling bidra till en grön omstart efter coronakrisen? Det var temat för Svenska Cykelstäders och Trafiktekniska föreningens webbinarium den 7 oktober.

På webbinariet fick vi höra infrastrukturminister Tomas Eneroth reflektera kring cykling och corona. Vi fick också veta mer om hur Europas städer har satsat på cykel i sina coronastrategier, med exempel från bland annat London och Berlin. Vi fick veta vem som blev vinnande kommuner i Cykelfrämjandets Cyklistvelometer. Och vi ställde frågan: varför händer det så lite kring cykling och corona i Sverige till en panel med politiker från riksdag, region och kommun.  Ljudkvaliteten på inspelningen är lite dålig i inledningen men det blir bättre efter någon minut.

Nedan finner du ett referat av webbinariet, föreläsarnas presentationer och matnyttiga länkar. Webbinariet ingår i höstens webbinarieserie. Här kan du läsa mer om kommande webbinarier.

”Det är under vår tid det avgörs om vi ska klara klimatutmaningen. Det är nu vi behöver fatta modiga beslut om att investera”, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth. Han menade att det finns ett gyllene läge för cykel inför kommande nationell plan och infrastrukturproposition, där ”cykeln kommer att ta ett större utrymme än någonsin tidigare”.

Tomas Eneroth uppmanade också kommunerna att vara kreativa och uppfinningsrika. Och ta chansen att använda de 650 miljoner kronor som finns öronmärkta till cykling i stadsmiljöavtalet under de två kommande åren. Här öppnade han upp för att förändra reglerna för stödet så att det ska bli enklare för kommunerna att komma åt pengarna.

Infrastrukturministern var också tydlig med att vi i infrastrukturplaneringen måste sluta utgå från män och bilar. Han skickade med ett önskemål till Svenska Cykelstäder och andra cykelaktörer – lyft in socioekonomiska faktorer, barn och ungdomar samt jämställdhetsperspektivet i era cykelsatsningar. 

Under den europeiska utblicken pratade Morten Kabell, vd för European Cyclists’ Federation (ECF), Brian Deegan, Principal Design Engineer på Urban Movement i London och Ragnhild Sørensen, kommunikatör på Changing Cities i Berlin. Här hittar du ECF:s sammanställning över coronarelaterade satsningar på cykel i Europa.

Morten pratade om hur ekonomiskt smart det är att satsa på cykel. Danmarks finansdepartement har räknat på det och kommit fram till att varje extra cyklad kilometer innebär en vinst för samhället på 0,68€. Motsvarande siffra för varje extra bilkilometer är en förlust på 0,78€. Morten pekade också på att det är arbetsintensivt att bygga cykelbanor – en cykelbana genererar 30% fler jobb än byggandet av annan infrastruktur. Det lönar sig för samhället att satsa på cykel!

På frågan om vad den svenska regeringen bör satsa på svarade Morten: infrastruktur, infrastruktur och infrastruktur – ”the moment we start building infrastructure people start using their bikes”.

Vi lärde oss att tillfälliga lösningar som pop-up-cykelbanor är viktiga språngbrädor mot mer permanenta lösningar – det snabbar på planeringsprocessen och ökar folks efterfrågan för säkra cykelvägar. Pop-up-cykelbanor har mestadels haft positiva effekter, nya grupper har börjat cykla och fler har cyklat längre sträckor. Men det har också lett till fler olyckor, framförallt i Berlin där antalet döda cyklister i trafiken har ökat. Anledningen till det är framförallt att bilisterna har ökat hastigheterna i takt med att framkomligheten har ökat. Det visar på vikten av att ha genomtänkta lösningar, även om de är tillfälliga.

Brian berättade om den brittiska regeringens arbete med att skapa en ”golden age of cycling”, genom bland annat en ny cykel- och gångstrategi och en manual för design av cykelinfrastruktur.

Ragnhild berättade om The Berlin Mobility Act med målet att, fram till 2030, skapa 140 mil cykelvägar längs alla huvudleder i Berlin, 10 mil cykelmotorvägar och cykelinfrastruktur på alla sekundärvägar, kombinerat med en nollvision.

Emilia Sternberg från Cykelfrämjandet presenterade Cyklistvelometern, en nationell granskning och jämförelse av hur cyklister upplever kommunen de cyklar mest i utifrån ett cykelperspektiv. Årets vinnare var Finspång, Karlstad och Örebro i kategorierna små, mellanstora och stora kommuner. Glädjande är alla topp tre-kommuner i kategorierna stora och mellanstora kommuner medlemmar i Svenska Cykelstäder, med Malmö och Linköping samt Sollentuna och Östersund på plats 2-3. Det märks att ett målmedvetet arbete med cykling ger resultat!

Vi avslutade med en paneldiskussion med Moa Rasmusson (L), ordförande i Svenska Cykelstäder, Jens Holm (V), ordförande i Trafikutskottet, Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nämnden i Växjö kommun och Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden Västra Götaland samt moderator Lars Strömgren, Cykelfrämjandet. Paneldeltagarna pekade på att det redan händer ute i kommuner och regioner. Man efterlyste ett större ansvarstagande från regeringens sida, med bland annat statliga satsningar, förändringar i väg- och anläggningslagen och Trafikverkets jobb med fyrstegsprincipen, men också ett större samarbete mellan nationell, regional och kommunal nivå.

Här hittar du föreläsarnas presentationer:
Morten Kabell, European Cyclists’ Federation
Brian Deegan, Urban Movement London
Ragnhild Sørensen, Changing Cities Berlin
Emilia Sternberg, Cykelfrämjandet