Trivectors plan fick bort parkeringskaos vid sjukhus
Parkeringskaoset vid Universitetssjukhuset i Linköping hotade vården. Istället för att bygga ut bilparkeringen satsades på hållbara transporter, vilket fick bort 300 stillastående bilar. Läs mer här: http://www.trivector.se/nyhet/300-farre-bilar-per-dag/
Ännu ett cykelhus byggs i Malmö
Malmö har redan en av de högsta cykelandelarna i Sverige, och nu blir förutsättningarna ännu bättre. Ytterligare ett hus byggs med endast ett fåtal bilparkeringar. Istället kan de boende använda el- och lådcykelpoolen som finns i huset. Läs mer här: http://www.byggvarlden.se/promenadhus-nytt-pilotprojekt-i-malmo-118720/nyhet.html
Umeå ger cykelorganisation miljöpris
Cykelstaden Umeå är en grupp som under Naturskyddsföreningens flagg arbetar för bättre cykelinfrastruktur i Umeå. Nu har de tilldelats pris av kommunen för sitt arbete. Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/umea/pressreleases/aarets-miljoepris-till-cykelstaden-umeaa-2338099
Markvärme gör succé på cykelväg i Stockholm
Slingorna under den hala bron där cykelvägen passerar över Slussen i Stockholm har blivit en succé – nu ska den användas över hela området. Läs mer här: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/storsatsning-pa-markvarme-pa-nya-slussen/repqlk!2bsIGMr2fHyZMdCDydWgw/
”Döda vinkeln är inte barnens ansvar”
Vissa fordon har så begränsad sikt att 14 cyklande barn samtidigt ryms i döda vinkeln. Ställ krav på lastbilstillverkarna – inte på att barnen ska lära sig vinka till chauffören, skriver bland andra dr. Ulf Eriksson, Trivector i en debattartikel publicerad i Ny Teknik. Läs debattartikeln här: https://www.nyteknik.se/opinion/doda-vinkeln-ar-inte-barnens-ansvar-6888316
Linköping gör 3D-mätningar av cykeltrafik
För att kunna planera cykelinfrastrukturen är det viktigt med data över trafikflödena. Linköping börjar nu använda en ny, innovativ metod. Läs mer här: https://via.tt.se/pressmeddelande/smart-cykelmatning-med-3d-kameror?publisherId=849190&releaseId=1957542