Cykelplaneringspriset, instiftat av Svenska cykelstäder, uppmärksammar de främsta insatserna inom cykelplanering i Sverige. Nu har nomineringsperioden för 2024 års pris öppnat, och alla som arbetar med projekt som stärker cyklingens roll i samhället uppmanas att lyfta fram sina bästa insatser. År 2023 gick priset till cykelgaraget och passagen i Kronprinsen, Malmö – ett exempel på hur samarbete och nytänkande kan förvandla städers infrastruktur.
Kronprinsen: Ett nav för cyklister
Det vinnande projektet, cykelgaraget i Kronprinsen, är ett modernt och välplanerat inomhusgarage som kombinerar funktionalitet och service för cyklister. Projektet, utvecklat av Heimstaden i samarbete med NCC och andra partners, inkluderar en direktansluten cykelpassage till stadens cykelbana, vilket skapar en smidig och säker anslutning till omgivningen. Med funktioner som cykelservicestation, paketboxar och parkeringsplatser för lådcyklar har garaget snabbt blivit en populär mötesplats för Malmös cyklister.
Sara Escobar, centrumledare på Kronprinsen och Heimstaden, framhåller vikten av ett kundorienterat synsätt:
– Vi har haft ett mindset på service genom hela projektet. Vad behöver man som cyklist, och vad kan vi erbjuda som ger det lilla extra? Från cykelpumpar och förvaringsskåp till paketutlämning och matväruutlämning – vi ville tänka på helheten.
Processen bakom framgången
En central del av arbetet med cykelgaraget var att tänka nytt och samtidigt nyttja befintliga resurser. Tidigare användes ytorna som lastgångar och bakutrymmen, men med hjälp av arkitekter, ljusspecialister och akustikkonsulter omvandlades de till ett modernt cykelnav. Det praktiska arbetet inkluderade noggrant materialval och innovativa lösningar för att skapa en miljö där cyklister och gående kan röra sig säkert tillsammans.
– En stor fråga var hur vi skapar en miljö där cyklar och gående kan röra sig avskilt och säkert inomhus. Trottoarer med nivåskillnader fungerar inte – det blir snubbelkanter. Vi fick experimentera med nya lösningar för att hitta rätt, berättar Sara Escobar.
Ett cykelvänligt Malmö
Malmös ställning som en av Sveriges mest cykelvänliga städer låg till grund för projektets vision. Kronprinsen, som är centralt beläget, attraherar många besökare som kommer till fots eller med cykel. Infarten till cykelpassagen är dessutom optimalt placerad mot ett vältrafikerat stråk för stadens cykelpendlare.
– Vi ville erbjuda samma omhändertagande och tillgänglighet som normalt är förunnat bilburna besökare. Tänk att kunna ta lådcykeln hela vägen in i centrat, parkera tryggt och slippa bära tunga matkassar långt! Det känns roligt och på tiden att cyklisterna får den här typen av uppmärksamhet, säger Sara Escobar.
En förebild för framtiden
Resultatet av satsningen är imponerande: upp till 1 000 cyklister använder dagligen cykelgaraget och passagen. Det har blivit ett uppskattat inslag i stadsdelen och en inspiration för andra städer och aktörer.
För fastighetsägare och stadsutvecklare är detta ett lysande exempel på hur en satsning på cykelinfrastruktur inte bara stärker stadens hållbarhet utan också ökar attraktionskraften för hela området. Genom att skapa trygga, tillgängliga och moderna lösningar kan fastighetsaktörer inte bara möta cyklisternas behov utan även bidra till en mer hållbar stadsutveckling.
Nominera till Cykelplaneringspriset 2024
Är ni redo att sätta er cykelåtgärd i rampljuset? Nomineringen till Cykelplaneringspriset 2024 är nu öppen. Har ni utvecklat en innovativ lösning som främjar cykling och lyfter hållbar stadsutveckling? Skicka in er nominering till Svenska cykelstäder senast den 15 mars!
Söker du inspiration? Läs om tidigare vinnare och finalister här.
I samband med Forum Vätternrundan, den 12 juni, kommer de bästa bidragen att visas upp och vinnaren utses vid Speakers Corner på Nordic Bike Expo i Motala.
Vem kan då nominera?
Det kan vem som helst göra. Vi välkomnar nomineringar från kommuner, regioner, forskningen, företag eller varför inte politiker som vill lyfta det som görs på hemmaplan, eller kanske hos en kollega i en annan stad?
Omslagsbild: VTI