Ekerö kommun har gått med i föreningen Svenska cykelstäder. Föreningen består nu av 41 kommuner, 7 regioner och flera associerade medlemmar som arbetar hängivet för ökad och säker cykling i Sverige.
Ekerö kommun är en kranskommun till Stockholm och har drygt 28 000 invånare. Ekerö har nyligen antagit en gång- och cykelplan med mål om att öka cyklingen. Ekerö hoppas nu uppnå målen bland annat genom förbättrad infrastruktur och beteendepåverkande kampanjer. Medlemskapet i Svenska cykelstäder är ett led i kommunens arbete för att nå de mål som är satta i gång- och cykelplanen:
– I takt med att den nya gång- och cykelplanen ska genomföras ser vi medlemskapet i Svenska Cykelstäder som ett värdefullt stöd. Vi ser också fram emot ett ökat utbyte av kunskap och erfarenhet som finns inom Svenska Cykelstäder, säger Tobias Engelin, planarkitekt och trafikplanerare i Ekerö.
Kommunen är i egenskap av kranskommun till en storstad en stark pendlingskommun, och har stor potential att utveckla cyklingen inte minst på de cykelstråk som går in mot Stockholm. Snabbare pendeltrafik med befintliga båtlinjer underlättar dessutom kombinerat resande med cykel och båt.
– För att öka cykelns attraktivitet och få fler att cykla vill vi tillämpa ett hela-resan-perspektiv som ska genomsyra alla de satsningar som görs för cykel. Samtidigt vill vi stärka cykelns roll som färdmedel i konkurrens till andra transportslag vid kortare resor. För resor kortare än fem kilometer ska cykel vara det naturliga färdsättet. Det innebär att det ska vara enkelt, tryggt och säkert att förflytta sig som cyklist mellan kommunens olika tätorter och målpunkter, säger Tobias Engelin.
”Som vi skriver i åtgärdsprogrammet behövs det en blandning av olika åtgärder för att öka cykling.”
– säger Tobias Engelin, planarkitekt och trafikplanerare i Ekerö
Utöver förbättrad infrastruktur och att knyta ihop hållbara transportslag med varandra så ser kommunen ett behov av fler beteendepåverkande kampanjer. I dagsläget samarbetar kommunen med Trafikverket och kommer att få upp en cykelmätstation för att få statistik och bidra till uppföljningen av cykeltrafiken.
– Det kan vara allt från riktad information, kampanjer eller marknadsföring av cykel av olika slag. Kommunen har bland annat köpt in en cykelbarometer som ska installeras längs det regionala cykelstråket på Ekerövägen så fort Trafikverket är klara med ombyggnationen av denna del, säger Tobias Engelin.
De övergripande målsättningarna i gång- och cykelplanen är att:
- Cykeltrafiken ska öka med fokus på vardags- och arbetspendling
- Cykeln ska ges de förutsättningar den behöver för att vara det naturliga transportslaget för vardagsresor på sträckor upp till fem km
- Kommunens gång- och cykelvägar ska vara trafiksäkra, tillgängliga, framkomliga och attraktiva.
Ekerö välkomnas som medlemmar i Svenska cykelstäder!
Omslagsbild: Tobias Engelin