Göteborg värd för Sveriges cykelstäder – två dagar om systemskifte i praktiken

Den 12–13 maj höll Svenska Cykelstäder vårens nätverkskonferens och årsmöte, denna gång i Göteborg. Under två intensiva dagar samlades yrkeskunniga från hela landet – samhällsplanerare, politiker, strateger och konsulter – för att tillsammans utforska aktuella verktyg, metoder och styrmedel för att skapa cykelfrämjande samhällen.

Årsmöte, politiskt program och föredömen

Konferensen inleddes med årsmöte och anföranden av Karin Pleijel (MP), ordförande i Göteborgs stadsmiljönämnd samt Mathias Lindow (L), ordförande i Svenska Cykelstäder. Under årsmötet fastställdes föreningens nya politiska program, som tar ett bredare grepp om våra transporter för att öka andelen cykelresor i Sverige. I sitt inledande tal betonade Lindow vikten av att lyfta fram och sprida konkreta, goda exempel och lyfte särskilt årets tre finalister till Cykelplaneringspriset som goda förebilder i det avseendet: Cykelleden Skåne, Göta kanalleden och Mobilitetshotellet i Nordstan, Göteborg. Samtliga visar på olika sätt hur strategisk cykelplanering kan integreras med regional turism, stadsutveckling och mobilitetstjänster.

Strategisk mobilitetsplanering i praktiken – München visar vägen

Ett av träffens mest uppskattade inslag var keynote-föredraget av Dr. Franziska Kirschner, mobilitetsexpert från München. Hon presenterade stadens långsiktiga arbete med att implementera en integrerad hållbar mobilitetsplan (SUMP) med tydligt fokus på att minska bilberoendet i innerstaden. Med ambitiösa mål om 80 % resande med gång, cykel och kollektivtrafik vid slutet av 2025 har München ett högt tempo att hålla i sin övergång till hållbar mobilitet. Centralt i Münchens strategi är att mobilitetsplanering inte sker parallellt med stadsutveckling, utan är en integrerad del av stadens fysiska planering. Reslutatet har nått upp till de högt satta målen – genom en sammanhängande, vardagsanpassad cykelinfrastruktur på 1200 kilometer, kombinerad med åtgärder för trafikminskning, åtgärder riktade mot skolor, en cykelringled och minskat parkeringsutbud i kombination med en oväntad skjuts av den globala covid-pandemin.

Kirschner belyste hur styrning, samverkan och kommunikation varit avgörande för att skapa intern förankring och goda resultat.

Göteborg – från vision till verkstad

Göteborgs stratregier och uppdrag för påskyndad omställning var föremål för flera tematiska pass, där representanter från olika delar av förvaltningen föreläste om stadens arbete för att påskynda omställningen till ett hållbart transportsystem. Genom pilotområden för cykel, tydliga uppdrag kring en bilfri innerstad och en målstyrd strategi för minskad biltrafik till 2030, tar Göteborg viktiga steg för att realisera sin cykelvision.

Träffen innehöll också flera temapass som fokuserade på praktiska planeringsverktyg:

  • Cykelgator: Stockholm och Eskilstuna delade lärdomar kring införande och utformning.
  • Säkra skolgator: Helsingborg, Göteborg och VTI visade hur trygg skolväg, hastighetsanpassningar och barnperspektiv i trafikplanering kan bli delar i pusslet om barns säkerhet och förändrade mobilitetsmönster i svenska städer.
  • Parkeringsstrategier: Malmö och Örebro lyfte samspelet mellan reglering av bilparkering och utveckling av mobilitetshubbar och cykelparkeringar.

Cykelturen visade upp Göteborgs cykelidentitet

Ett uppskattat inslag var också den guidade cykelturen genom Göteborgs innerstad – med möjlighet att uppleva stadens cykelinfrastruktur på plats. Flera guider berättade om hur man ställt om befintliga ytor, anlagt nya cykelbanor och besvarat medborgarnas frågor och synpunkter. Dagen avrundades med middag på Restaurang Sjöbaren, där deltagarna också fick ta del av korta omvärldsspaningar med fokus på framtida mobilitetstrender, följt av nätverkande och diskussion.

Final och prisutdelning sker under cykelveckan i Motala

Årets tre finalister i CykelplaneringsprisetCykelleden Skåne, Göta kanalleden och Mobilitetshotellet i Nordstan – uppmärksammades av ordförande Mathias Lindow som tre goda exempel på hur cykelinfrastruktur kan knytas till olika samhällsnyttor. Vem som tar hem priset avgörs under Cykelveckan i Motala den 13 juni 2025 – varmt välkommen att delta!


Vill din organisation också bli en del av nätverket?

Nätverksträffen i Göteborg visade återigen styrkan i erfarenhetsutbyte, metodutveckling och samverkan. Är din kommun, region eller organisation ännu inte medlem i Svenska Cykelstäder? Läs mer här om vad ett medlemskap innebär och hur din organisation ansöker.