Under året har Svenska cykelstäder både vuxit, breddats och spritt sig geografiskt. Föreningen har bildat opinion i många cykelfrågor – och flera uppdrag och granskningar har kommit till som berör statens arbete med cykling och hållbart resande. När vi blickar mot 2025 ser vi redan nu en allt större skara av fler kommuner som vill bli svenska cykelstäder.
Under året har EU tagit på sig ledartröjan i antagandet av den europeiska cykeldeklarationen. Deklarationen är den första cykelpolicyn någonsin på den här nivån som alla EU:s institutioner ställer sig bakom. Unionens framfart i cykelfrågorna är också ett erkännande på de europeiska städer och länder som tävlar om vem som snabbast kan skörda de folkhälsofördelar, sänkta utsläpp och levande städer som cyklingen bidrar till. Städer och länder som använder strategier, ombyggnationer, EU-medel och publika events för att ytterligare påskynda omställningen till städer som sätter människan i centrum.
Under året har vi rest runt Sveriges landsdelar för att sprida kunskap mellan våra medlemmar. För första gången någonsin har vi hållit nätverkskonferenser i både Norrland, Svealand och Götaland under ett år. I Umeå fördjupade vi oss i drift och underhåll. I Motala talade vi bland annat om näringslivssamverkan, bilmjuka zoner och framtida projektfinansieringsmöjligheter för kommuner. Den sista fysiska nätverkskonferensen hölls i Örebro i anslutning till nationella cykelkonferensen. Vi fick bland annat höra om hur Paris klimatanpassar och grönar sin stad och låter skolbarnen leka fritt på säkra skolgator. Flera av våra cykelstäder har under året uppmärksammats både i Kommunvelometern och Cyklistvelometern.
I media har vi synts, hörts och tagit plats genom opinionsbildning om stadsutveckling, ekonomi, miljö och hälsa kanske mer än någonsin förr. Vi har tryckt på för att regeringen ska implementera den europeiska cykeldeklarationen, gjort ett upprop för en luft som går att andas i våra städer, påpekat vikten av skattejusteringar för att göra förmånscyklar attraktivt och frågat regeringen varför vi inte sett riktade cykelsatsningar i infrastrukturpropositionen, och mycket mer. Detta kompletteras genom täta kontakter med rikspolitiken.
Den svenska regeringen har signalerat att man vill att Trafikverket tänker om och optimerar trafiksystemet, innan man bygger om eller bygger nytt. Implementeringen av den så kallade fyrstegsprincipen har länge haltat hos Trafikverket, men regeringsuppdraget är en chans för staten att bli mer effektiva och premiera omställningen till hållbara transportslag, med fokus på aktiva transporter såsom cykling. Regeringsuppdraget är en punkt i vårt politiska program, och en prioriterad fråga vi lyfter fram i möten med beslutsfattare.
Sammantaget växer intresset för en moderniserad trafikpolitik som bygger hållbara och hälsofrämjande städer. Samtidigt verkar Sverige ha tappat fart i den europeiska kapplöpningen. Sveriges folkvalda politiker lägger motion efter motion om att öka cyklingen och göra den säkrare, men Riksrevisionen ser att detta inte omsätts i cykelpolitik, något som föranlett en granskning av statens arbete som redovisas våren 2025.
Samtidigt fortsätter vår förening att växa. Under 2024 har vi kunnat välkomna Kalmar, Söderhamn, Ekerö och Skandinaviska vägmarkeringsföreningen till vår skara av aktörer som arbetar för ökad och säker cykling. Föreningen utgörs idag av 41 kommuner, sju regioner och sju organisationer som ställer sig bakom visionen om ökad cykling. Tillsammans arbetar vi strategiskt mot att uppnå vår vision – hälften av alla resor under 5 km ska ske på cykel. Vill du också vara med på resan? Se vad som krävs för medlemskap eller kontakta oss redan idag.
Svenska cykelstäders styrelse och kansli önskar er alla en skön ledighet och ett Gott nytt 2025!
Mathias Lindow, ordförande
Samuel Williams, verksamhetsledare
Omslagsbild: Jan Axelsson/Mostphotos