Under de senaste åren har flera svenska städer byggt storskaliga cykelgarage vid tågstationer för att främja kombinationsresande och skapa fler stationsnära cykelparkeringsplatser. Trots detta har mottagandet från cyklister i flera fall varit svalt, och användningen har blivit betydligt lägre än förväntat. I vissa fall har lösningarna inte heller haft den önskade effekten av att minska stölder och skadegörelse.
För att samla insikter och ge rekommendationer har Trivector Traffic under 2024 tagit fram en kunskapssammanställning om cykelgarage vid stationer, med fokus på större, platsanpassade garage, som stöd för planeringen av framtida garage och ombyggnation av befintliga. Studien är ett samarbete mellan Trivector Traffic och flera organisationer, kommuner, regioner och företag runtom i Sverige som är intresserade av cykelgarage och som har finansierat arbetet, flera av dem medlemmar i Svenska cykelstäder. Medverkande partners kom från Rundquist Arkitekter AB, Cyklos AB, Västtrafik, Göteborgs stad, Västerås stad, Helsingborgs stad och Umeå kommun.
I studien analyserades sex befintliga cykelgarage vid stationer i Sverige utifrån aspekter som lokalisering, kapacitet, användning, säkerhet och trygghet. De huvudsakliga utmaningarna som identifierats i flera av de studerade garagen är låg användningsgrad, bristande stöldsäkerhet, upplevd otrygghet samt bristfällig drift och underhåll. Med utgångspunkt i fallstudier och internationella exempel, särskilt från Nederländerna, presenteras rekommendationer i sammanställningen för att säkerställa att ett planerat cykelgarage blir framgångsrikt.
Vad hittade ni i översikten som många kanske inte tänker på vid planering av cykelgarage?
– Cykelgarage ses ofta som lösningar för att skapa attraktiva och stöldsäkra cykelparkeringar, men i praktiken leder de i många fall till det motsatta – mindre attraktiva och svårtillgängliga cykelplatser, ibland med lägre stöldsäkerhet än vanliga utomhusplatser. Många cyklister som parkerar vid kollektivtrafiknoder och ska resa vidare med tåg eller buss har bråttom och prioriterar snabbhet och enkelhet. Därför väljer de ofta bort garageplatser, som ofta innebär längre parkeringstid jämfört med markparkeringsplatser. Väggar och dörrar i ett garage gör cykelparkeringen både mindre tillgänglig och mindre synlig för allmänheten, vilket kan underlätta stölder. Dessa är viktiga utmaningar att beakta vid planering av cykelgarage, säger Thaddäus Tiedje, trafikkonsult på Trivector.
Faktorer att beakta för att skapa ett lyckat cykelgarage:
Bra läge är grunden: Rätt placering av garaget i direkt anslutning till stationen och så nära spårområdet som möjligt är avgörande för en lyckad lösning. Garaget bör också vara väl synligt och logiskt placerat i förhållande till anslutande cykelstråk till stationen.
En utformning och reglering som främjar enkel tillgång: Det ska vara enkelt att komma in och ut ur garaget, med ett inpasseringssystem som kräver ingen eller minimal väntetid. Parkeringen ska gå snabbt och smidigt. Garaget bör helst vara gratis, åtminstone de första 24 timmarna, för att locka så många cyklister som möjligt.
En lösning som minimerar stöldrisk: Ett öppet garage som är tillgängligt för allmänheten är positivt ur ett tillgänglighetsperspektiv men kan innebära större stöldrisk. Öppna garage behöver därför bemannas för att säkerställa trygghet och stöldsäkerhet – kameraövervakning är ofta otillräcklig.
Tydlig plan för drift och underhåll: Det måste finnas en tydlig plan och organisation för drift och underhåll för att skapa en långsiktig lösning som bibehåller sin attraktivitet över tid.
Extra cykelservice är oftast överskattad: Efterfrågan på extra tjänster utöver cykelparkering, som cykelskåp, pump, cykeltvätt, toalett och dusch, är ofta låg och kan i vissa fall missbrukas och skapa problem. Fokusera istället på kärnuppdraget för ett cykelgarage: en tillgänglig parkeringslösning med hög stöldsäkerhet.
Vill du se en presentation av studien och lära dig hur Malmö stad lyckats med sina cykelgarage i stationsnära lägen? Kika in i Svenska cykelstäders verktygslåda under ’Infrastruktur’.
Är du inte medlem hos oss? Läs mer och ansök här!
Omslagsbild: Mostphotos